fotografia

Kulturalne prezenty pod choinkę. Last minute!

2019-12-23

Jutro Wigilia! To naprawdę ostatni moment na zdobycie prezentów, które znajdą się pod choinką. Chociaż nasz blog dotyczy teatralnej materii, to polecamy kulturalne prezenty, nie tylko te materialne. Zobaczcie co podpowiadają aktorzy, reżyserzy, rzemieślnicy i inni twórcy związani z Teatrem Słowackiego.

Anna Polony, aktorka. Obecnie można ją zobaczyć m.in. w spektaklu „Miłość” w reż. Błażeja Peszka w Małopolskim Ogrodzie Sztuki: Chciałabym dostać pod choinkę bilety wstępu do nowo otwartego Muzeum Książąt Czartoryskich. Innym polecam dokładnie to samo co sobie! A jeśli ktoś nie chce poprzestać na obrazach i poszukuje słów, to dobrym prezentem będą tomiki poezji Ewy Lipskiej. Młodym czytelnikom polecam „Czytnik linii papilarnych” bo to jest o nich i do nich, a czytelnikom nieco bardziej doświadczonym „Miłość w trybie awaryjnym” i „Miłość, Droga Pani Schubert”, bo miłości nigdy dość, nawet wtedy, gdy człowiek już wie, że ostatecznie wszystko w życiu przemija. Może to zabrzmiało trochę smutno, ale lektura tych wierszy nie jest smutna, tylko refleksyjna i nieoczywista, a w wielu miejscach przewrotnie zabawna. 

Andrzej Grabowski, aktor Teatru im. Juliusza Słowackiego: Polecam wszystkie książki Olgi Tokarczuk, nie tylko z powodu nagrody Nobla, ale z powodu ich wartości literackiej. W sposób szczególny polecam je tym, którzy mówią, że Tokarczuk nie czytali i czytać nie zamierzają. Ostatnio słyszałem w radio wywiad z jednym z polityków, który powiedział, że jemu wystarczy to, co przeczytał w opracowaniach. Niestety dziennikarz nie miał na tyle polotu, żeby zapytać, kto jest autorem tych opracowań, bo to by wiele wyjaśniło. Można się z Olgą Tokarczuk w niektórych kwestiach nie zgadzać, ale trzeba umieć tę niezgodę uzasadnić, a przede wszystkim wypada jej twórczość znać! Jestem przekonany, że 90 procent osób, które przeczyta chociaż jedną książkę, sięgnie po kolejną. Dla mnie najbliższą sercu jest książka „Bieguni”. To prawdziwa uczta literacka!

Bartosz Szydłowski, reżyser, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia, kierownik artystyczny Teatru Słowackiego, wicedyrektor Teatru Łaźnia Nowa: Polecam książkę Julii Boyd pt. „Wakacje w Trzeciej Rzeszy”, która pokazuje narodziny faszyzmu oczami zwykłych ludzi. Jest to dobrze napisana kronika czasów 1919 – 1939, pokazująca skąd się wzięła destrukcyjna siła III Rzeszy. Dlaczego taki, a nie inny projekt polityczny zarezonował ze społeczeństwem niemieckim. Autorka śledzi fakty z perspektywy codziennego życia zwykłych obywateli. Ciekawe i przerażające równocześnie. Doskonałym prezentem są też zawsze bilety do teatru. Polecam wszystkie teatry w Krakowie! 

Michał Borczuch, reżyser teatralny. W Małopolskim Ogrodzie Sztuki, można zobaczyć spektakl pt. „Czarne papugi” w jego reżyserii. Podczas tegorocznej edycji Festiwalu Boska Komedia otrzymał główną nagrodę za reżyserię spektaklu „Kino moralnego niepokoju”: Polecam queerową wystawę Karola Radziszewskiego pt. „Potęga sekretu” w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Po pierwsze dlatego, że jest to pięknie zaprojektowana wystawa, której oglądanie może być przygodą intelektualno-estetyczną, a po drugie dlatego, że dotyczy historii tej społeczności w Polsce i odsłania intymność, która w galeriach jest rzadko obecna na taką skalę. Wystawę można zobaczyć do 29 marca 2020 r. Pozostając w tematach queerowych, fajnym pomysłem na prezent może też być książka Edouarda Louisa pt. „Koniec z Eddym”, który jest w Polsce szerzej znany za sprawą książki „Historia przemocy”. „Koniec…” to książka o dojrzewaniu, rodzeniu się tożsamości, ale też o szukaniu miejsca w społeczeństwie za wszelką cenę, nawet kosztem relacji z najbliższymi. Cieszę się, że ta pozycja jest już dostępna w języku polskim i gorąco ją polecam!

Łukasz Maciejewski, krytyk filmowy. Prowadzi m.in. w Małopolskim Ogrodzie Sztuki cykl spotkań pt. „Przywrócone arcydzieła”: Polecę trzy rzeczy. Pierwszą rzeczą jest książka pt. Żuławski szaman” Aleksandry Szałat.To znakomita biografia Andrzeja Żuławskiego, tym bardziej warta odnotowania, że portretująca bohatera szalenie skomplikowanego, dwuznacznego i ambiwalentnego. Autorce udało się pokazać złożoność i paradoksalność Andrzeja Żuławskiego i jego twórczości. Muzycznie rekomenduję pod choinkę płytę „Młodość” Ralpha Kaminskiego, który jest nowym zjawiskiem w polskim show biznesie. Mam na myśli muzykę popularną i komunikatywną. Po raz pierwszy zetknąłem się z nim na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, którego miałem zaszczyt być jurorem. Zaprezentował tam interpretację utworu Krystyny Jandy pt. „Na zakręcie” i zrobił to fenomenalnie! Nie mieliśmy żadnych wątpliwości, żeby to właśnie jemu przyznać Grand Prix. Nasz entuzjazm podzieliła również publiczność i dziennikarze. Płyta „Młodość” jest jego solową płytą. Na tego rodzaju muzykę pop czekałem od czasu płyty Artura Rojka. Filmowo gorąco zapraszam na dwa tytuły. Pierwszy to fascynujący dokument pt. „Kraina miodu” – opowieść, której akcja rozgrywa się w Macedonii. Jego bohaterką jest kobieta żyjąca wysoko w górach i pielęgnująca tradycję pszczelarstwa z poszanowaniem tych niezwykle cennych dla naszego istnienia owadów. Drugi film, który chcę polecić trafi do polskich kin na przełomie 2019 i 2020 r. Jest o nim głośno również z powodów pozafilmowych, ale rekomendując go, chciałbym się skupić wyłącznie na jego walorach artystycznych. Mowa o filmie Romana Polańskiego pt. „Oficer i szpieg”, którego oryginalny tytuł brzmi „J’accuse”, tzn. „Oskarżam”, co – moim zdaniem – o wiele lepiej oddaje jego charakter i treść. To opowieść o kanonicznej dla praworządności we Francji sprawy Dreyfusa. Film jest nakręcony bardzo żywym, współczesnym językiem. Uważam, że jest to jeden z najlepszych obrazów Romana Polańskiego od czasu „Pianisty”.

Dominika Knapik, choreografka, tancerka i aktorka. W 2019 r. prowadziła w Teatrze Słowackiego warsztaty pt. „Świadomość ciała”: Bardzo polecam książkę „Czarownice” Mony Chollet. To opowieść o niezależności, macierzyństwie, bezdzietności z wyboru, starzeniu się i emencypacyjnej figury czarownicy. Wciąga od pierwszej strony. Książka została wydana przez wydawnictwo Karakter, którego jestem psychofanką.  

Mirek Kaczmarek, scenograf. Jego scenografię można zobaczyć m.in. w spektaklu „Smok!” w reż. Jakuba Roszkowskiego. Podczas tegorocznej edycji Festiwalu Boska Komedia, otrzymał nagrodę za najlepszą scenografię (spektakl „Trojanki” w reż. Jana Klaty): Jako odtrutkę na osaczające nas obecnie zbezczeszczone kolędy proponuję muzyczną klasykę, która nie jest klasyczna: Iggy Pop „Free” oraz Nick Cave & The Bad Seeds „Ghosteen”. Bardziej powykręcane dźwięki: Klein „Lifetime”. Do obejrzenia: „Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku” w Centrum Sztuki Współczesnej Zachęta w Warszawie. Kurator Robert Rumas zbudował intrygujący kontekst społeczno-polityczny do prezentacji wybranych scenografii w polskim teatrze. Koniecznie! Do 19 stycznia 2020.

Mateusz Janicki, aktor Teatru im. Juliusza Słowackiego: Prezentami, które bardzo lubię dawać i dostawać są książki. Chciałbym dostać w tym roku książkę „Via Carpatia” Ziemowita Szczerka, a innym gorąco polecam książkę „Ale z naszymi umarłymi” Jacka Dehnela. Jej akcja dzieje się w Krakowie. Nagle w mieście zaczynają się pojawiać zombie, są wśród nich nie tylko zwykli śmiertelnicy, ale również takie postaci, jak np. Józef Piłsudski czy Augustyn Kordecki. To wydarzenie wywołuje nie tylko ogólne poruszenie i lęk, ale również ogólnopolską dyskusję, w którą włączają się m.in. politycy i Kościół. Historia jest dość zabawna i bardzo na czasie. Z innych kulturalnych prezentów, polecam bilety na „Joannę d’Arc na stosie” Moniki Strzępki w Operze Krakowskiej. Bardzo dobrym pomysłem są też zawsze vouchery do Teatru Słowackiego, dzięki którym obdarowane osoby mogą same wybrać spektakl, który chcą zobaczyć.  

Anna Wójcicka, inspicjentka Teatru Słowackiego. Prowadzi warsztaty w ramach cyklu „Jak działa teatr?”: Jestem z wykształcenia historykiem, więc dla odmiany podam pozycję nie związaną z teatrem tylko właśnie z historią. Polecam IV tom książki prof. Andrzeja Nowaka pt. „Dzieje Polski”. Tom nosi tytuł „Trudny złoty wiek” i opisuje lata 1468 – 1572, które są uważane za czas największej świetności Polski. To – w mojej ocenie – zupełnie nowe spojrzenie na ten czas i pozycję Polski w ówczesnej Europie.

Krzysztof Zarzecki, aktor Narodowego Teatru Starego. W Teatrze Słowackiego można go było zobaczyć w spektaklu Vernon Subutex w reż. Wiktora Rubina. Podczas tegorocznej edycji Festiwalu Boska Komedia, otrzymał nagrodę za najlepszą rolę męską (spektakl „Kino moralnego niepokoju” w reżyserii Michała Borczucha): Polecam wystawę „Wcielenia jelenia” w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Krakowie, która pokazuje naszą wątpliwą i wstydliwą relację ze zwierzętami, w tym m.in. relację z jeleniem. Jest mi wstyd, że nasz gatunek jest taki podły. Warto zobaczyć i chociaż chwilę się zastanowić nad tym, co z tym światem robimy.

Jakub Roszkowski, dramaturg, dramatopisarz, reżyser. Obecnie w Teatrze Słowackiego, można zobaczyć spektakl „Smok!” zrealizowany na podstawie jego scenariusza i w jego reżyserii: Polecam książkę Dominiki Słowik „Zimowla”. Jej akcja dzieje się w małym miasteczku pod Wadowicami, które się nazywa Cukrówka. Dzieją się tam różne wspaniałe i tajemnicze rzeczy. Klimat tej historii można porównać do realizmu magicznego w duchu twórczości Marqueza czy Cortazara. Słowo zimowla oznacza czas ograniczonej aktywności pszczół wymuszonej przez zimę i ochronę dla uli w tym okresie. Nie zdradzę, żadnej tajemnicy mówiąc, że pszczoły i ule odgrywają w tej historii ważną rolę. Autorka książki otrzymała za nią w tym roku nominację do „Paszportów Polityki”. Wspaniała książka na długie, zimowe wieczory. Ma ponad 600 stron, więc przyjemność z tej lektury szybko się nie kończy.

Agnieszka Judycka, aktorka Teatru Słowackiego: Polecam książkę Dariusza Czai "Gdzieś dalej, gdzie indziej" ze wspaniałej reportażowej serii Wydawnictwa Czarne. To pozycja, która zabiera nas w fascynującą wyprawę po nieznanym włoskim południu. Kolejna na liście jest wybitna mezzosopranistka Cecilia Bartoli i jej ostatnie płytowe wydanie "Farinelli", poświęcone najbardziej znanemu śpiewakowi operowemu XVIII wieku i jego ariom. Polecam też bilety do kina na film "Judy" z Rene Zellweger – wyjątkowy portret życia i twórczości Judy Garland oraz piękna i zachwycająca metamorfoza aktorki, którą najlepiej kojarzymy z "Dzienników Bridget Jones". Tym, którzy lubią wystawy i muzea polecam wycieczkę do Wiednia do Museum of Art History (Kunsthistorisches Museum), a tam zarówno stałą ekspozycję, z naciskiem na część poświęconą renesansowemu malarstwu niderlandzkiemu, flamandzkiemu i niemieckiemu. Spotkamy tam wybitne dzieła m.in. Boscha, Bruegela, Durera, Rembrandta czy Vermeera van Delfta. Gorąco polecam też wystawę czasową "Caravaggio i Bernini" – głęboko ludzką, emocjonalną i naprawdę poruszającą. Jeśli teatr, to oczywiście nasze vouchery w Teatrze Słowackiego. Można je nabyć w kasie Teatru i wymienić na bilety w ciągu trzech miesięcy od daty zakupu. Voucher obowiązuje na wszystkich scenach Teatru. Polecam zwłaszcza jeden z naszych najnowszych, bardzo docenionych zarówno przez widzów, jak i krytykę spektakli, czyli "Hamleta" Shakespeare'a w reż. Bartosza Szydłowskiego, "Rabację", a dla młodszych widzów "Smoka!", oba w reż. Kuby Roszkowskiego oraz idealne na karnawał, właśnie powstające "Born by Boney M", którego prapremiera odbędzie się już w wieczór sylwestrowy. Udanej uczty kulturalnej i wesołych świąt!

Paweł Świątek, reżyser teatralny. Obecnie można zobaczyć w Teatrze Słowackiego spektakl pt. „Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną” w jego reżyserii, a już wkrótce odbędzie się premiera „Balladyny”: Polecam trylogię Cixin Liu pt. „Wspomnienie o przeszłości Ziemi”. To najlepsza rzecz, jaką czytałem w mijającym roku. Jest to opowieść science fiction o wielu pokoleniach ludzi od momentu, w którym nawiązali kontakt z obcą cywilizacją aż do chwili, kiedy doszło do zagłady świata. Cixin Liu jest niezwykle interesującym pisarzem, a w Polsce jest niestety jeszcze mało znany. Z wykształcenia jest fizykiem i to, w jaki sposób pisze o zagładzie świata, jest niebywałe. Sam pomysł na sposób komunikacji z obcą cywilizacją jest fascynujący, ale nie będę już zdradzał więcej szczegółów. Z tego co wiem, pierwsza część trylogii pt. „Problem trzech ciał” jest w tej chwili ekranizowana więc mam nadzieję, że o tym autorze będzie głośno.

Dominik Strycharski, kompozytor, flecista, wokalista i improwizator. Autor muzyki do spektaklu „Hamlet” w reż. Bartosza Szydłowskiego, który można obecnie zobaczyć w Teatrze Słowackiego. W mijającym roku prowadził warsztaty pt. „Głos jako instrument” w ramach cyklu „Jak działa teatr?”: Polecam płytę Jamesa Blake’a „Assume Form", która będąc muzyką pop, porusza się w świecie wysublimowanej produkcji i intrygujących melodii. Gorąco polecam też film „Historia małżeńska” – poruszającą i bardzo trafną opowieść o rozpadzie małżeństwa, w którym pozornie wszystko jest cudowne.

Krzysztof Piątkowski, aktor Teatru Słowackiego: Polecam powrót do książek Olgi Tokarczuk. Dla młodszych książkę „Zagubiona dusza”, a dla starszych „Opowiadania bizarne”.

Marcin Chlanda, scenograf, reżyser światła. Podczas Festiwalu Boska Komedia wyreżyserował pokaz mody pt. „Wybieg Wyspiański” inspirowany twórczością Stanisława Wyspiańskiego. W 2019 r. prowadził warsztaty z reżyserii światła w ramach cyklu „Jak działa teatr?”: Od lat jestem wielbicielem komiksów, więc pod choinkę polecę dwa z nich. Pierwszy to „Paper Girls – 6” – komiksowy odpowiednik snucia narracji o światach równoległych. Widzę w nim pokrewieństwo z serialem Netflixa „The Dark”. Drugi, to komiks „Arab przyszłości 3. Dzieciństwo na Bliskim Wschodzie 1985 – 1987” Riada Sattouf’a. Ciekawy i mądry komiks biograficzny. Polecam szczególnie wszystkim, którzy używają słowa „ciapaty”.

Małgorzata Szydłowska, scenografka, kuratorka projektu „Myśląca ręka” realizowanego przez Teatr Słowackiego, wicedyrektor ds. produkcji w Teatrze Łaźnia Nowa: Z rzeczy materialnych polecam książki, szczególnie te które pozwalają w szerszej perspektywie pokazać, gdzie jesteśmy, albo skąd jesteśmy i dokąd zmierzamy. „Nowa mapa cudów. Podróż w poszukiwaniu rzeczy niepojętych" Caspara Hendersona to m.in krótka wycieczka wokół serca, w rytmie trzech tysięcy uderzeń na minutę. Plus „Wiek empatii. Jak natura uczy nas życzliwości" Fransa de Waala. Do tego zestawu dorzuciłabym jeszcze Marcela Prousta „W poszukiwaniu straconego czasu. W cieniu rozkwitających dziewcząt” w nowym tłumaczeniu Wawrzyńca Brzozowskiego. Polecam również wystawę „Horror Picture Show” Agaty Kus, którą można zobaczyć w Bunkrze Sztuki w Krakowie. Strzępy pamięci i namacalna obecność zwierząt w jej malarstwie dają poczucie obcowania ze światem pełnym namiętności... Wystawę można zobaczyć do 19 stycznia. A w ramach zdobywania nowych światów zachęcam do udziału w warsztatach z cyklu „Jak działa teatr?”, na które będzie się można zapisać tuż po Nowym Roku. A szczególnie na warsztaty z szycia krezy dla Hamleta. Szczegóły już wkrótce!

 

Wypowiedzi zebrała Małgorzata Wach

Współczesna Balladyna

7 lutego w Teatrze Słowackiego, odbędzie się premiera „Balladyny” w reżyserii Pawła Świątka. Zajrzeliśmy do pracowni krawieckiej, w której powstawały kostiumy według projektów Marcina Chlandy. Uchylimy też rąbka tajemnicy dotyczącego samego spektaklu i jego nieoczywistych bohaterów.

Czytaj więcej

Hamlet okiem kamery

W jaki sposób powstaje video do poszczególnych przedstawień? Kto decyduje o jego treści? Jaki sprzęt jest do tego celu używany? Kto czuwa nad realizacją video podczas samego spektaklu? 15 lutego w Teatrze Słowackiego odbędą się warsztaty pt. „Elsynor okiem kamery”, podczas których specjaliści ds. multimediów, zdradzą kulisy powstawania video do spektaklu „Hamlet” w reż. Bartosza Szydłowskiego. Podczas warsztatów, które odbędą się w pełnej scenografii do przedstawienia, będzie można m.in. zapoznać się ze sprzętem, na którym pracuje teatr i spróbować własnych sił w realizacji.  

Czytaj więcej

Łyski, loki, koki

- Kiedy przyszłam do teatru wszystkie peruki, brody, wąsy, rzęsy i łyski robiliśmy na miejscu. Od tamtej pory wiele się zmieniło, ale jedna rzecz jest niezmienna, włosy miały i mają ogromny wpływ na odbiór i charakterystykę postaci. Czesanie, spinanie i układanie nadal są ważną częścią sztuki. – mówi Irena Kowal, charakteryzatorka, która pracuje w Teatrze Słowackiego od 43 lat.

Czytaj więcej

Nowa edycja warsztatów z rzemieślnikami teatralnymi

Zapraszamy do udziału w nowej edycji warsztatów pt. "Jak działa teatr?". W programie m.in. warsztaty krawieckie i modelatorskie oraz spotkania z profesjonalistami, z zakresu scenografii i multimediów. Będzie też okazja, żeby zajrzeć za teatralne kulisy i zobaczyć spektakl "Hamlet" zza stolika inspicjenta. Najmłodsi uczestnicy, poznają tajemnice 7-metrowego smoka i gigantycznej dłoni w której może się ukryć wiele osób. Warto poznać szczegóły programu!

Czytaj więcej

Jak działa teatr? Pierwszy sezon wtajemniczenia za nami

Ponad 40 różnych spotkań z rzemieślnikami teatralnymi – od inspicjentów, przez krawcowe, po garderobiane, tapicera i modelatora. Teatr im. Juliusza Słowackiego w tym sezonie prowadził wyjątkowe warsztaty pt. „Jak działa teatr?”. Zobaczcie, jak wygląda teatr zza kulis.

Czytaj więcej

Wczoraj w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, odbyły się warsztaty pt. "Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną", w których główną rolę odegrało światło. Warsztaty prowadzili: Marcin Chlanda i Filip Marszałek.

Czytaj więcej

Dziesięć warsztatów Juliana

11-letni Julian Wiese-Korcala był uczestnikiem dziesięciu warsztatów, które odbyły się w ramach cyklu "Jak działa teatr?" prowadzonego przez Teatr Słowackiego. Które z warsztatów mu się najbardziej podobały?

Czytaj więcej

Tajemnice peleryny

Dzisiaj w pracowni Domu Rzemiosł Teatralnych na ul. Radziwiłłowskiej 3, odbyły się ostatnie warsztaty krawieckie w tej edycji projektu "Jak działa teatr?". Ich głównym tematem były "Tajemnice peleryny".

Czytaj więcej

Guzik wieńczy dzieło

Jaką rolę odgrywa w kostiumie guzik? Kto decyduje o jego wyborze? Czy do szycia w teatrze wystarczy zwykłe rzemiosło? Kto się kryje za carskim mundurem i za kryzami Romea? Zapraszamy na rozmowę z panią Mariolą Wardecką, krawcową z męskiej pracowni krawieckiej w Teatrze Słowackiego.

Czytaj więcej

W świetle reflektorów, czyli jak się robi światło w teatrze?

Czym się zajmuje w teatrze reżyser światła i na czym polega jego rola? Jak wygląda proces "produkcji" oświetlenia i co wpływa na jego realizację? Zapraszamy na rozmowę z Marcinem Chlandą, scenografem, reżyserem światła i multimediów oraz wielkim miłośnikiem koszykówki, który 27 listopada poprowadzi w Teatrze Słowackiego warsztaty pt. "Wojna polsko-ruska..." w świetle reflektorów.

Czytaj więcej

Tajemnice scenografii do spektaklu „Hamlet”

Rozmowa z Małgorzatą Szydłowską, autorką scenografii i kostiumów do spektaklu „Hamlet” w reż. Bartosza Szydłowskiego, na podstawie „Studium o Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego. Premiera spektaklu odbędzie się 9 listopada w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie.

Czytaj więcej

Maski Hamleta i Ofelii

9 listopada w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, odbędzie się premiera "Hamleta" (reż. Bartosz Szydlowski), a już dzisiaj - na 23. Międzynarodowych Targach Książki - można było zobaczyć maski Ofelii i Hamleta. Ich autorem jest Łukasz Pipczyński, rzeźbiarza i modelator Teatru Słowackiego. Autor, słynnego już smoka ze spektaklu "Smok" w reż. Jakuba Roszkowskiego.

Czytaj więcej

Najmłodsi widzowie na tropie tajemnic teatru

Dzisiaj w Teatrze Słowackiego odbyły się warsztaty pt. „Tropem kapelusza”, które poprowadzili: Bartosz Jelonek (producent spektakli) i Ewa Jędrzejewska – Balicka (garderobiana). Było zwiedzanie teatru i sceny, wizyta w garderobie i magazynie kostiumów, a także mnóstwo teatralnych opowieści, w których nie zabrakło również duchów...

Czytaj więcej

„Uszyłem 5940 kostiumów teatralnych”

Leszek Wyżga, przez 50 lat pracował jako krawiec, z czego blisko 40 lat w teatrze. Spod jego rąk wyszło blisko 6 tys. kostiumów. Obecne krawcowe i garderobiane, mówią o nim "legenda", "wielki mistrz", "wspaniały artysta".

Czytaj więcej

Trzy sekundy mogą „położyć” spektakl

Jaką rolę w teatrze odgrywa dźwięk? Kto się nim zajmuje? Ile czasu może trwać w teatrze cisza? Zapraszamy na rozmowę z Tomaszem Dziedzicem, kierownikiem pracowni akustycznej w Teatrze im. Juliusza Słowackiego. W sposób szczególny polecamy ją wszystkim scenografom.

Czytaj więcej

Nowa edycja warsztatów z rzemieślnikami teatralnymi

Zapraszamy na kolejną edycję warsztatów „Jak działa teatr?”. W programie m.in. oglądanie spektaklu „Smok” i „Imię róży” od kulis, „anatomia spódnicy”, spotkanie z tapicerem i garderobianymi, „odlotowe szmaty” i „replika twarzy” w pracowni modelatorskiej oraz warsztaty dla profesjonalistów z Mirkiem Kaczmarkiem i Marcinem Chlandą.

Czytaj więcej

Szkoła rzemieślników teatralnych

„Sztuka, sztuka. Wszyscy to czujemy. To jest w powietrzu, w nas. Rozumiesz to? Czujesz?” – zwraca się kierownik techniczny do młodego krawca w filmie „Personel” z 1975 r. Krzysztofa Kieślowskiego. „Tak, to jest takie uczucie, jakby się rosło” – odpowiada główny bohater. Zapraszamy do lektury tekstu na temat szkoły rzemieślników teatralnych.

Czytaj więcej

Zobacz „Imię róży” zza kulis

7 lipca, odbył się spektakl „Imię róży”. Było to ostatnie przedstawienie minionego sezonu w Teatrze im. J. Słowackiego. Zobaczcie co się działo za kulisami, w czasie, gdy Wiliam z Baskerville i nowicjusz Adso, prowadzili na scenie śledztwo, a nad opactwem zawisła groźba przybycia inkwizycji.

Czytaj więcej

Scenografia w 3 minuty

O tym kto jest autorem scenografii i kostiumów, dowiadujemy się przy okazji premiery sztuki, a jak wygląda w praktyce proces jej powstawania? Prezentujemy 3-minutowy filmik z montażu scenografii do spektaklu „Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Radosława Rychcika.

Czytaj więcej

Ostatnie warsztaty w tym sezonie!

Garderobiane i charakteryzatorki, tapicer i modelatorzy, krawcowe z damskiej i męskiej pracowni, inspicjent i malarz, choreograf i kompozytor, to tylko część osób, które prowadziły warsztaty z cyklu „Jak działa teatr?”. W najbliższy czwartek odbędzie się ostatnie spotkanie. Kolejna warsztaty we wrześniu!

Czytaj więcej

Dorastałem w teatrze

"Jako mały chłopiec, bywałem często u mojej babci, która przez ponad 20 lat była garderobianą. Pewnie, gdyby nie babcia, nie zainteresowałbym się teatrem i obecnie bym w nim nie pracował. Dzięki niej mogłem nie tylko z bliska obserwować, jak wygląda „teatralna kuchnia”, ale również doświadczać magii teatru i poznać osoby, które tą magię tworzą. Wtedy, po raz pierwszy poczułem, jak pachnie scena..."- opowiada Bartosz Jelonek, producent z Teatru Słowackiego.

Czytaj więcej

Garderobiana patrzy zza kulis

- W naszej pracy liczy się precyzja, prędkość, umiejętność współpracy, a przede wszystkim zaufanie i dyskrecja. Garderoba powinna być jak konfesjonał – mówi Ewa Jędrzejewska – Balicka, - która od 25 lat jest garderobianą w Teatrze im. Juliusza Słowackiego.

Czytaj więcej

Poznaj tajemnice kurtyny Wyspiańskiego. Rozmowa z Tadeuszem Bystrzakiem

Małgorzata Wach: „Moja kurtyna jeszcze zawiśnie w tym teatrze”, powiedział młody Wyspiański. Jego słowa spełniły się po 126 latach. Co Pan czuł, kiedy kurtyna w końcu opadła? Tadeusz Bystrzak: Ulgę, że się udało. Mogło się nie udać? Mogło!

Czytaj więcej

Czym się zajmuje rzeźbiarz w teatrze?

„Przez jakiś czas myślałem o tym, żeby studiować scenografię, ale ostatecznie wybrałem rzeźbę, bo chciałem coś tworzyć własnymi rękami, a nie tylko projektować to, coś co później wykonają inni. Poza tym, od zawsze fascynował mnie rysunek i rzeźbiarstwo. Człowiek ma przed sobą blok materiału, który nie ma żadnej formy, ani treści i pracą własnych rąk nadaje mu kształt i znaczenie. Nieustanne mnie to zachwyca” – mówi Łukasz Pipczyński, rzeźbiarz, malarz, modelator w Teatrze im. Juliusza Słowackiego.

Czytaj więcej

Na Wawelu wkrótce „wyląduje” smok

W pracowni scenotechnicznej Teatru im. Juliusz Słowackiego na ul. Półłanki powstaje smok, jakiego w Krakowie jeszcze nie było. Stwór będzie miał ponad 6 metrów długości, 3 metry wysokości i 8 czerwca „wyląduje” na Wawelu.

Czytaj więcej

Każda suknia ma swoją historię

Jakie suknie nosiła teatralna caryca Katarzyna? Ile materiału i czasu potrzeba, żeby uszyć stylową suknię? Jak się w ogóle zabrać do szycia wytwornej sukni, a jak do oryginalnej letniej sukienki? Odpowiedź na te i wiele innych pytań, poznały uczestniczki warsztatów pt. „Architektura sukni”.

Czytaj więcej

„Lalka” od kuchni

W miniony piątek w Teatrze im. J. Słowackiego odbyła się premiera „Lalki” Bolesława Prusa, w reżyserii Wojtka Klema. Kogo nie zobaczyliśmy na scenie? Zachęcamy do lektury tekstu, który ukazał się na blogu jakdzialateatr.pl w dniu premiery. 

Czytaj więcej

Opowiedz o sobie dźwiękiem

W miniony wtorek i środę na Scenie Miniatura Teatru im. J. Słowackiego odbyły się warsztaty pt. „Głos jako instrument” prowadzone przez Dominika Strycharskiego. Czego się dowiedzieli jego uczestnicy?

Czytaj więcej

Powiedz to, zaśpiewaj, wykrzycz!

Głos jest jedynym instrumentem muzycznym, który mamy ze sobą zawsze, ale nie zawsze znamy i wykorzystujemy jego możliwości. Zwykle używamy go do tego, żeby mówić. Rzadziej, żeby śpiewać, a najrzadziej, żeby wyrażać siebie. 7 maja odbędą się warsztaty z Dominikiem Strycharskim pt. „Głos jako instrument”, które pomogą lepiej poznać, zrozumieć i usłyszeć swój własny głos.

Czytaj więcej

Poznaj ludzi, których nie widać

Rozmowa z Małgorzatą Szydłowską - „Myśląca ręka” jest wieloletnim projektem edukacyjnym, dzięki któremu można zajrzeć na teatralne zaplecze i poznać ludzi, którzy do tej pory byli niewidzialni dla publiczności. Mam na myśli teatralnych rzemieślników, czyli inspicjentów, krawcowe, garderobiane, charakteryzatorów, oświetleniowców, stolarzy, tapicerów, akustyków, montażystów...

Czytaj więcej

Przepis na koszulę

Zastanawialiście się kiedyś nad tym w jaki sposób zostały uszyte Wasze koszule? A może chcielibyście uszyć koszulę według własnego projektu? Jeśli tak, to zapraszamy na warsztaty „Obyczaje koszul”, które odbędą się 27 kwietnia w Domu Rzemiosł Teatralnych.

Czytaj więcej

Kulisy tworzenia kurtyny Wyspiańskiego

126 lat - tyle dokładnie przeleżał w archiwach projekt kurtyny, autorstwa Stanisława Wyspiańskiego pt. „Z moich fantazyj”. Udało się go zrealizować w październiku ubiegłego roku. Zadania podjął się artysta malarz Tadeusz Bystrzak. Zapraszamy na warsztaty, podczas których zdradzi kulisy powstawania tego niezwykłego dzieła. Warsztaty odbędą się już 25 kwietnia!

Czytaj więcej

Zatańcz wspomnienie z dzieciństwa

14 kwietnia na małej scenie Teatru im. J. Słowackiego odbyły się warsztaty choreograficzne z Dominiką Knapik, pt. „Świadomość ciała”. Na początku było „dramatyczne umieranie”, potem strach i szczęśliwe wspomnienia z dzieciństwa…

Czytaj więcej

Chodź na warsztaty!

- Szycie zaczyna się od ciekawości. - mówią szefowe teatralnych pracowni krawieckich! - To właśnie ciekawość najczęściej przyciąga na warsztaty "Jak działa teatr?", ale jest jeszcze jeden ważny impuls...

Czytaj więcej

Wszystko ma swoją miarę

- Kino mnie nudzi. Jest jak sztuczne kwiaty. Wygląda ładnie, ale nie ma w nim życia. Z teatrem jest inaczej. Nie ma dwóch takich samych przedstawień. Co wieczór historia dzieje się od nowa. - mówi Stanisława Baran, kierowniczka męskiej pracowni krawieckiej w Teatrze im. Juliusza Słowackiego.

Czytaj więcej

Znam teatr od podszewki

Tadeusz Sobucki, tapicer w Teatrze im. Juliusza Słowackiego - Większość ludzi myśli, że tapicer, to ktoś kto się zajmuje obiciami mebli. Na tym polega ta praca w tzw. zwyczajnym świecie, ale teatr nie jest zwyczajnym miejscem. Jest miejscem, gdzie się stwarza różne światy. 

Czytaj więcej

Kostium będzie nas pamiętał

W teatrze trzeba umieć szyć wszystko. Od bielizny po futra. Od współczesnej spódnicy, po suknię z epoki i bajkowy kostium. Trzeba też mieć otwartą głowę na pomysły scenografa, a te bywają naprawdę zaskakujące! - mówi Grażyna Cichy, kierowniczka damskiej pracowni krawieckiej.

Czytaj więcej

Zapraszam do magazynu kostiumów

W Domu Rzemiosł Teatralnych przy ul. Radziwiłłowskiej 3 w Krakowie, mieści się magazyn kostiumów, mebli i rekwizytów Teatru im. Juliusza Słowackiego. Można do niego wejść i dotknąć historii krakowskiego teatru. Jest tylko jeden warunek.

Czytaj więcej